خانه مرحوم طباطبایی پناه نیازمندان، ملجا مردم و پاسخ به نیازهای جامعه بود
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۲۶۳۷
خبرگزاری شبستان: خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: خانه مرحوم طباطبایی پناه نیازمندان و ملجا مردم و پاسخ به نیازهای جامعه بود، اینها از علائم روشن یک عالم دینی است، یکی از مهمترین و برجستهترین ویژگیهای عالمان دین در کنار مردم و در خدمت مردم بودن است.
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابیفرد خطیب موقت نماز جمعه تهران در مراسم ترحیم حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی که در مسجد امام موسی بن جعفر(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه خداوند سبحان در قرآن کریم به انسان های تربیت یافته و آراسته به علم که نقش انبیا الهی را در هدایت و تربیت جامعه بشری ایفا میکنند اشاره دارد، اظهار داشت: این انسان ها در مقابل قرآن کریم و مدرسه اهل بیت(ع) زانو زده و به مقام فقهاهت نائل شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: فقهات موردنظر قرآن کریم فقهات موجود در حوزههای علمی ما به معنای فرود احکام دینی نیست بلکه نگاه قرآن معطوف به انسان هایی است که در حوزه یا حوزه های متنبهی از معارف دین به یک فهم دقیق و یک دانش قابل بهره دست یافته و دانش خود را با عمل گره زدهاند.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تاکید کرد: از منظر قرآن کریم فقیه کسی است که برای جامعه بشری بیم، امید و حرکت و مسیر تعالی را تبیین میکند، این عالمان تربیتیافته میتوانند برای افراد جامعه به عنوان منزر نقش بیدادگر و معلم وارسته را داشته باشند، انزار قوم دست آورد دانش محض نیست انسان در هر مرتبه ای از مراتب علم و دانش که باشد اگر دانش او با عمل صالح گره نخورد و آراسته به مدارج بلند ایمان و تقوا نباشد نمی تواند به عنوان منزر در جامعه ایفا نقش کند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: کسی می تواند منزر باشد که خود تحت انزار اهلبیت(ع) قرار گرفته باشد و از این رو مردم در سلوک، رفتار و منش او روح بندگی و عبودیت را مشاهده میکنند، در واقع در این شرایط مردم میتوانند یک انسان لبریز از امید به خدا را مشاهد کنند، کسی می تواند منزر باشد که به دانش خود عامل باشد و زمینه حرکت جامعه را فراهم کند و برای جامعه انسانی پیام آور ایمان تقوا و امید به خدا و بیم از قهر او باشد که مردم در خصائص اخلاقی و رفتاری او این ارزش ها والا را مشاهده کنند.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم میفرمایند «انسان عالم عامل باید باشد» مهم است، در واقع فقیه در طراز قرآن آن انسان وارسته قرآن شناس و آشنا با مدرسه اهلبیت(ع) است که اخلاق و رفتار او نماد تربیت دینی و آموزههای قرآنی باشد، آیت الله سعیدی که خانه او، مسجدش، تهران و ایران با نام الهام بخش او آشنا هستند و راه قیام و مبارزه را فراروی ملت ما گشود شاگرد برجستهی ممتاز مدرسه شهید پرور امام راحل یک فقیه در طراز قرآن بود.
حجتالاسلام والمسلمین ابوترابیفرد با بیان اینکه آیتالله سعیدی از قهر دشمن نگران نبود و در برایر شکنجه دشمن مقاوم بود، خاطرنشان کرد: آن شهید انقلاب به استقبال خطر می رفت تا راه را برای سعادت امت و رستگاری جامعه ایرانی و اسلامی هموار کند، چون او یک عالم عامل مجاهد بیاعتنا به دنیا بود لذا برای جامعه بشری الهام بخش و نقش منزر را داشت، انسان منزر در زهد، تقوا و در بیاعتنایی به دنیا، در مجاهدت، شجاعت، در خدمت به مردم، در گشودن گره از جامعه انسانی و پاسخ به نیاز نیازمندان شناخته میشود.
خطیب موقت نماز جمعه تهران ابراز داشت: انسان منزر را نه در سخن بلکه در عقیده و رفتار و سلوک باید شناخت، عالم ربانی و مجاهد فی سبیل الله حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی یک فقیه در طراز قرآن بود که برای جامعه بشری به عنوان یک عالم دینی وارسته و زاهد نقش منزر را ایفا میکرد.
وی بیان کرد: این عالم ربانی اولا در جنوب تهران در همان کلبه قدیمی قبل از پیروزی انقلاب در پایگاه جهاد و شهادت آیتالله سعیدی ایستاد و در کنار طبقات محروم دولاب ایفا وظیفه کرد، او با وجود بیماری تنفسی و دعوت دوستانش برای حضور در مناطق خوش و آب و هوا دعوت آنها را نپذیرفت و سعی کرد در کنار مردم با سینه پردرد اما همدرد بماند.
حجتالاسلام والمسلمین ابوترابیفرد گفت: خانه او پناه نیازمندان، فقرا و ملجا مردم و پاسخ به نیازهای جامعه بود، این از علائم روشن یک عالم دینی است، اینکه میبینید روحانیت شیعه نقش رهبری و مدیریت و زعامت جامعه پیرو مدرسه اهلبیت(ع) و جامعه مسلمانان را عهده دار است به خاطر این پیوند با جامعه بشری و دینی است، یکی از مهمترین و برجستهترین ویژگیهای عالمان دین در کنار مردم و در خدمت مردم بودن است.
خطیب موقت نماز جمعه با اشاره به اینکه امروز در دنیای اسلام یک روحانی فقیه ترییت یافته مدرسه دین زندگی را بر دنیا استکبار و قدرتهای مطرح جهانی سخت نموده است، تصریح کرد: امروز رهبر معظم انقلاب در یک خانه حقیر در میان مردم در جنوب تهران با زندگی ساده و متواضعانه خویش نبض جهان اسلام را در دست دارد، اگر میبینید یمن، فاسطین، لبنان، عراق، سوریه و ... در راه مبارزه با استکبار با اشاره رهبری با قدرت قدم بر میدارند به خاطر پیوند با مردم و تار و پود بشری است.
وی ادامه داد: در کنار و در خدمت مردم بودن و گشودن گرهها با سرانگشت تربیت شده به علم اخلاق و تواضع؛ بیانگر شخصیت یک انسان منزر است، در این شبها و روزهای ماه رمضان از خانهی مرحوم طباطبایی دربی به آسمان گشوده شده بود و در کنار سفره ساده و بیآلایش و نورانی او شاگردان مدرسه امام صادق(ع) مینشینند و خانه او ملجا و مرجع طلابی بود که برای تبلیغ به تهران میآمدند، این خانه بیشتر حجره طلاب، خانه پاسخگویی به نیاز مردم به شمار میرفت.
حجتالاسلام والمسلمین ابوترابیفرد اضافه کرد: در طول نیم قرن درب این خانه باز بود و سفره او به روی طلبهها، نیازمندان و میهمانان پهن بود، تنها تفاوت سفره او این بود که سفرهاش از غذای خانه خویش تهیه می شد نه از رستورانهای مجلل، این خانه را باید خانه دینی خطاب کرد، وقتی او دعوت لبیک را حق گفت فرزندان و بیت او به عنوان شاگردان مدرسه جد امام صادق(ع) در خدمت همه مردم میهمانان و پدر خود بودند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار کرد: این انسان زاهد گرهگشا و خدوم تداوم بخش راه شهادت، جهاد و مبارزه دیروز در خدمت امام راحل به عنوان یک عالم مجاهد و امروز در خدمت رهبری انقلاب اسلامی در راه تحکیم انقلاب اسلامی بود و با صحه صدر نماد وحدت و انسجام ملی و اسلامی بودند، او از تمام ظرفیت علمی و دینی خود استفاده کرد تا راه را برای وحدت نیروهای انقلاب و انسجام جریانهای سیاسی و خلق قدرت برای نظام و رهبری هموار کند.
وی ادامه داد: او می دانست خداوند بیش از هرچیزی به وحدت توجه دارد، مردم و جامعه اسلامی پیروان پیامبراکرم(ص) جامعه اهل سنت و همه آحاد جهان اسلام باید همه باهم به ریسمان الهی چنگ بزنیم و مبادا دغدغه ما چنگ زدن خود و خانواده باشد، دغدغه جامعه اسلامی آن است که همه جامعه اسلامی به قرآن و اهلبیت(ع) متوسل باشند.
حجتالاسلام والمسلمین ابوترابیفرد عنوان کرد: نباید گرفتار تفرقه بشویم، در برابر نظام سلطه و سخنان ترامپ ها باید یک پا و متحد ایستاد و استوار بود و نفوذناپذیر شد، شهید سعیدی نفوذناپذیری خود را با شهادتش تفسیر میکند، از طرفی مومنان نسبت به یکدیگر باید لطیف و با محبت باشند و اجازه ندهند کسی از صفوف اسلام جابماند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان گفت: قدرتهای مسلمانان و امت اسلام در وحدت ملت ایران است و باید در این راه قدم برداشت، مرحوم طباطبایی در این راه قدم برداشته و ایفای نقش کرد و خداوند دنیای او را به نور عاشقان او منور کرد.
پایان پیام/523منبع: شبستان
کلیدواژه: ماه رمضان دولت مجلس انتقال سفارت آمریکا به قدس فلسطین برجام خبرگزاری شبستان رژیم صهیونیستی آمریکا قرآن کریم حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی مراسم ترحیم تهران خبرگزاری شبستان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۲۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
آیتاللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث تاکید کرد: مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
به گزارش جماران، متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم.
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند؛ که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند؛ که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت؛ و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم، ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی